Why

Merkbeleving, propositie en dienstverlening

In tijden waarin slechte producten en diensten nauwelijks nog bestaan en steeds meer organisaties vast zitten in de commodity trap, vervaagt het onderscheidend vermogen snel en staan winstmarges onder druk. De vraag waar bedrijven die dit herkennen mee worstelen is: hoe kunnen we nieuwe klantwaarde creëren en weer uniek zijn?

Vandaag de dag zijn er drie ‘knoppen’ waaraan organisaties kunnen draaien om het verschil te maken: bouw een merkbeleving met emotionele aantrekkingskracht, zorg voor een onderscheidende propositie en biedt een  9+dienstverlening die erin slaagt klantverwachtingen te overtreffen en promotors te maken.

Emotionele klantbehoeften

Ik sta er dagelijks weer van te kijken hoeveel organisaties hun marketing van binnen naar buiten communicerend invullen. Met services die niet verder komen dan hygiënefactoren of dissatisfiers, en een niet-onderscheidende merkpositionering slagen zij er niet in de klant voor zich te winnen. Outside-in denken vanuit juist de dieperliggende, emotionele klantbehoeften is een vereiste. Consumenten volgen immers steeds meer hun eigen weg, houden zelf de regie en zijn steeds minder loyaal.

De essentiële marketingvraag anno nu is daarom: hoe maken we uw proposities en uw merk zo aantrekkelijk dat klanten bewust en actief voor u (blijven) kiezen?

“Don’t tell me you’re funny, but tell me your joke”. Met dit motto geef ik graag aan waar marketing anno nu voor moet staan. Eerst de strategie en de inhoud ontwikkelen, en pas dan de c(h)ampagne.

 

Recente cases