Mijn overtuiging

 

“Advertising is the price you pay for having an unremarkable product or service” zei Jeff Bezos van Amazon.com ooit.

Wekelijks vallen ze me weer op: bedrijven die vastzitten in een neerwaartse spiraal en het verschil niet meer maken. Omzetten en winstmarges dalen. Nog meer prijspromoties als reflex, vooral ook omdat er geen andere opties lijken te zijn omdat de onderscheidende waarde allang is vervaagd. De ruimte om te innoveren wordt nog verder beperkt en de CFO trekt aan de touwtjes… Eerst maar eens overleven. Een doodlopende weg is het, dat voel je. Hoe lang kunnen we de citroen nog leeg blijven knijpen?

Het verbaast me al ruim 25 jaar dat vier op de vijf bedrijven niet doorhebben dat ze in hun positionering alleen maar over zichzelf en hun aanbod praten en niet vanuit de waarde voor de degene die hun salarissen betaalt. Tunnelvisie maakt dat het moeilijk is het belang van de klant echt leidend te maken, en niet het eigen product en commerciele doel.

Je zou toch denken dat dit inside-out denken anno nu een enorme open deur is en we hier ondertussen wel overheen gegroeid zijn… Maar niets is minder waar.

Deze observatie – noem het gerust een irritatie – heeft mijzelf in 2007 doen besluiten me hier volledig op te richten en bedrijven te helpen dit om te draaien. Zodat ze het licht weer gaan zien, zin en lef krijgen om keuzes te maken en het er weer leuker is voor de medewerkers om er te werken. Want dat laatste, de spirit terugbrengen, komt helaas vaak pas als laatste in beeld en is hetgeen klanten als eerste voelen.

De winnaars van nu hebben daadwerkelijk betekenis voor hun klanten. Ze helpen ze écht aan een leuker, gezonder, spannender, makkelijker of spiritueler leven. Succesvolle merken verkopen geen ‘product’, maar snappen wat de job-to-be-done van de klant is en verdiepen zich hier grondig in. Om vanuit dat inzicht services aan producten toe te voegen die waarde en betekenis opleveren. En je hoeft zelf echt geen Rituals, Nike, IKEA, Tony Chocolonely, Apple, Bever, FitBit of Knab te zijn om dit te kunnen (om enkele van m’n favoriete voorbeelden te noemen).

Merken helpen transformeren om weer betekenis te krijgen voor het leven van hun klanten. Dat is de betekenis van mijn werk waar ik elke dag opnieuw met frisse energie voor ga.

 

Recente cases