Merkactivatie via guerilla-PR

Geplaatst op: augustus 30th, 2012

Soms is het mooi om het om te draaien. Niet reageren op een vraag van een opdrachtgever, maar zelf een concept bedenken en hier een passende organisatie bij zoeken. Samen met reclamebureau Develp bedachten we een inhaak-actie rond de EK-voetbal van 2012, en nodigden we onszelf uit in Enschede. De gewonnen Gouden Inhaakmedaille van twee jaar eerder smaakte immers naar meer (zie hiervoor www.aaldersmm.nl/gouden-wk-inhaakmedaille-2010-gewonnen.

Via een aantal brainstormsessies met enkele experts van de universiteit – van nanotechnoloog tot roboticus – evolueerde het oorspronkelijke idee dat we inbrachten tot iets nieuws. Eens te meer bleek dat een goede samenwerking

tot nog betere plannen leidt en dat je open moet staan voor nieuwe inzichten. En zo kon het gebeuren dat de Universiteit Twente kort voor het voetbaltoernooi een app lanceerde waarmee het voor het eerst de emoties van de voetbalkijkers voor de tv kon meten (daar waar de second screens tot dusver vooral de ratio laten zien via diverse statistieken). Extra mooi was dat hij door eigen studenten technisch werd gerealiseerd.

Met als conceptgedachte dat Nederland 16 miljoen bondscoaches telt die Van Marwijk willen helpen kampioen te worden, gaven we de voetbalkijkera een geavanceerde maar simpel werkende tool om onze bondscoach real-time tijdens de wedstrijden van tips te kunnen voorzien. Had Van Marwijk maar beter geluisterd, zou later na het toernooi blijken…

PR-matig leverde het mooie publiciteit op, onder meer dankzij een partnership met dagblad Metro, dat flink uitpakte met nieuws over de app.

Recente cases