Marketingadvies duurzaamheid VNG

Geplaatst op: oktober 16th, 2013

 

Nadat eind 2014 het driejarige rijksproject Blok voor Blok (14 grote Nederlandse gemeenten stimuleren woningeigenaren te investeren in duurzaamheid) door het Ministerie van BZK is overgedragen aan de VNG, maken ook de gemeentelijke regio’s gebruik van mijn marketinginzichten.

Juist in een markt waarin overheden in samenwerkingverbanden aangaan met energiebedrijven, netbeheerders, isolatiemateriaalaanbieders en installatie- en bouwbedrijven, is de kans groot dat vraagcreatie en gedragsbeinvloeding ondergesneeuwd raken. In Blok voor Blok bleek dat al: voor productaanbieders is het lastig los te komen van een sterk aanbodgerichte marketingaanpak. En dat terwijl één barrière als eerste geslecht moeten worden: hoe trigger je woningeigenaren om zich te verdiepen in de energielasten van hun woning en de investeringsmogelijkheden? Dat vraagt om een aanpak waarin de consument volledig het middelpunt is, en niet het product.

Kort samengevat heeft Aalders Merk en Marketing vier ‘knoppen’ gedefinieerd waarmee vraag te activeren is. Pas wanneer deze alle vier terugkomen in een goed aanbod (propositie) aan huizenbezitters kan het effectief zijn.

Vierknoppenmodel

 

 

Recente cases