Is uw merkpositionering scherp genoeg?

 

In tijden waarin slechte producten en diensten niet meer bestaan, internet de transparantie en prijsconcurrentie heeft vergroot, kunt u om te groeien nog aan drie knoppen draaien: merkbeleving, productontwikkeling en een 9+ dienstverlening.

Het is fascinerend dat 9 van de 10 bedrijven, of het nu retailers of dienstverleners zijn, in hun positionering niet verder komen dan een aanbodgericht rijtje diensten en producten en een verhaal over hun bedrijf. En dat sterk inside-out, en niet vanuit de waarde en betekenis voor de klant. Functioneel, zonder de juiste emotie te raken.

Wie zelf niet kiest, wordt niet gekozen.

Met verschillende werkvormen en modellen helpen we u keuzes te maken. Zo dwingt de Positioneringspiramide hiërarchie in het merk aan te brengen. Het is opvallend hoe vaak nog klassieke hygiënefacoren in een merkpositionering worden ingezet. Tja, dan kom je niet verder dan “wij zijn klantgericht en betrokken”, “gaan voor een lange termijnrelatie”, “we hebben een brede collectie” en “de kwaliteit staat bij ons voorop”. Nikszeggend…

Een sterk merk is gebouwd op één centrale emotie die het claimt. Voor Coca Cola is dat happiness, voor BMW rijplezier en voor Dove is het zelfvertrouwen. Welke emotionele betekenis claimt U? Die merkessentie moet u ten diepste kennen, om een consistente vertaling te maken naar productinnovatie, marketingstrategie, online-beleving en e-Commerce etc. Zo wordt het de meetlat voor al uw beslissingen.

Dit maakt bovendien dat uw marketingplan een stevig fundament krijgt, waarmee marketing meer wordt dan een rijtje middelen en creatieve ideeën die er op papier aardig uitzien, maar in de praktijk niet tot sales leiden. Want dat is toch de bedoeling… aan een Facebook-like alléén heeft u helemaal niks.

Mooie kernwaarden in woorden zijn niks waard als uw medewerkers het niet elke dag opnieuw bewijzen. Merk-waardig gedag noemen we dat. Een klanttevredenheid van een 7 of 8 is vandaag de dag niet voldoende meer. Waar in de customer journey scoort u een 9+? Dat is waar een merk van onverschillige klanten echte ambassadeurs weet te maken. Als zij uw marketing doen, dan gaat het pas echt leven.

Recente cases