Duurzaamheidsmarketing voor het Ministerie

Geplaatst op: juni 15th, 2014

BvBEind 2011 startte het Ministerie van Binnenlandse Zaken onder de projectnaam Blok voor Blok met de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad in 14 grote Nederlandse gemeenten. In steden als Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Groningen en Deventer, werden consortia opgericht met overheden, banken, bouwbedrijven en netbeheerders, om woningeigenaren te stimuleren te investeren in een energiezuinigere woning. Subdoel van deze pioniersfase was het opbouwen van learnings, die medio 2014 in een advies aan de Minister en Tweede Kamer voor een vervolg meegenomen zijn.

Een van de belangrijkste lessen was dat deze sector het moeilijk vindt om productdenken los te laten en de mindset van de consument leidend te maken. De woningeigenaar is vaak niet met de thema bezig, en minder gevoelig voor rationele (besparings)argumenten dan emotionelere drijfveren als comfort.

Als adviseur begeleidde Aalders MM de Rijksdienst en adviseerde ik de projectorganisaties. Met als resultaat het perspectief te draaien naar een klantgestuurde benadering en marketingaanpak.

Recente cases