De herpositionering van je eigen roots

Geplaatst op: juni 15th, 2014

Al 127 jaar, op dezelfde plek. De schoenenzaak van vier generaties Aalders is still going strong. Na 30 positionerings- en marketingprojecten voor grote bedrijven, is het sleutelen aan de marketing en visuele identiteit van de familiezaak niet de eenvoudigste opdracht. Alsof je je in je eigen geschiedenisboek begeeft en meeschrijft aan een nieuw hoofdstuk.

jaren-30Thuis – we woonden boven de winkel, zoals dat voor veel van mijn middenstandersvrienden gold – ging het aan de eettafel vooral over klanten. Wie er wat had gekocht, waarom, welke klachten er waren en hoe het met de klant privé ging. Van ouders die 60-70 uur in de week werkten (de zaterdag inclusief), nooit klaagden en genoeg energie overhielden voor leuke dingen, krijg je toch wel een tik mee. De meeste vrienden hadden ook een winkel bovendien, zelfde verhaal.

Zo besef je achteraf dat het niet onlogisch is dat je in het marketingvak terechtkomt. Of het nu gaat om CRM, marketing automation of ‘customer centric’ denken: m’n familie heeft er nooit een boek over gelezen, maar deed het in de praktijk gewoon vanuit gezond verstand en boerenslimheid. Want in de basis is het marketingvak niet veranderd.

advertentie-1941

Terug naar die historie. In 1895 begonnen als klein winkeltje naast het woonhuis, heeft de geschiedenis een drietal grote verbouwingen gehad die de groei markeren. De winkelfoto hierboven uit de jaren ’30 was het resultaat van de eerste. Van keuzestress was destijds niet echt sprake, getuige de twee modellen herenschoenen die er te koop waren (advertentie rechts) en het telefoonnummer met drie cijfers.

Wanneer eind 1962 zijn vader overlijdt, heeft mijn vader (net geslaagd aan de schoenenvakschool in Waalwijk) weinig anders te kiezen dan het overnemen van de zaak. In 1968 wordt de winkel ingrijpend verbouwd. Het vakblad Schoen Express meldt op 3 oktober: “De gemoderniseerde zaak ademt een ruige, warme sfeer, eigen aan de streek. De verkoop is geheel gebaseerd op het voorkeuze-systeem.”

Sinds 1998 werkt zus Esther fulltime in de winkel. Inmiddels is zij eigenaar, als vierde generatie. Nieuwe damesmerken werden ingekocht. De herencollectie werd o.a. uitgebreid met het merk van Nederlands fabrikaat, Van Bommel. Van Bommel, dat met het merk Floris een prachtig merk voert, maakt zijn herenschoenen sinds 1734 en is daarmee ook een familiebedrijf met een rijke historie. Als merkdenker kan mij dat zeer bekoren.

logo-aalders-schoenmode1In maart 2016 was het zover: een nieuwe, derde grote verbouwing maakt de winkel weer helemaal van deze tijd. Voor mezelf kwamen alle lijnen bij elkaar: de historie van het familiebedrijf, mijn eigen vakgebied, de huidige opdracht in de (meubel)retail…  Hoe mooi is het dan de nieuwe winkel te voorzien van een nieuwe huisstijl, marketinguitingen en een website waarmee ook de stap naar e-Commerce is gezet. Alles met een subtiele verwijzing naar het verleden (“sinds 1895”, retro-stijl) zonder belegen te worden.

En zo was de cirkel mooi rond.

 

Recente cases