De herpositionering van Monuta in negen woorden

Geplaatst op: november 28th, 2011

Dat de samenleving verandert, maakten we met een prikkelende film zichtbaar. Samen met diepgaand marktonderzoek naar de uitvaartbeleving en –wensen, markeerde dit de start van een ingrijpend herpositioneringstraject. Monuta maakt hierin de slag van uitvaartorganisator naar uitvaarinspirator. Met niet meer dan één zin (en een nieuwe missie) vatten we de gehele positionering samen: Elke uitvaart is een begin van een mooie herinnering. Deze vertaalden we vervolgens naar productontwikkeling, marketingacampagnes, prijsbeleid, HR-beleid, ICT-applicaties, een nieuwe website en een online-herdenkingsplatform. Dit is wat je noemt positioneren volgens ‘het boekje’: volledig geïntegreerd, vanuit een duidelijke merkbelofte gebaseerd op de ’why’ van de organisatie.

We maakten (met bureau They) een viertal commercials waarin de nieuwe positionering volledig voelbaar is. Het meest bijzondere is dat we op zoek zijn gegaan naar ‘echtheid’, onder het motto ‘de werkelijkheid is mooier dan je hem zelf kan bedenken’. Een journaliste ging op zoek naar 20 mooie verhalen van mensen die vertelden hoe zij hun afscheid vorm zouden geven. De bijzondere verhalen werden de basis van het allereerste uitvaartmagazine van Nederland. Vier geinterviewden vroegen we daarnaast voor de filmcamera’s hun verhaal te doen. Met vier prachtige commercials tot gevolg (Monuta heeft deze vervolgens, vanwege de goede effecten op naambekendheid en merkvoorkeur, nog twee extra jaren ingezet).

Ik schreef bijgaand artikel over het hele traject: Samenvattend artikel Monuta-herpositionering 2008 DEF

Drie van de vier commercials vind je hieronder:

Monuta Commercial met FRANK – Ontwerp je eigen uitvaart op www.monuta.nl from Marcel Aalders on Vimeo.

Monuta Commercial met LIEZETTE – Ontwerp je eigen uitvaart op www.monuta.nl from Marcel Aalders on Vimeo.

Monuta Commercial met KLAAS – Ontwerp je eigen uitvaart op www.monuta.nl from Marcel Aalders on Vimeo.

Recente cases